Til forsiden
overgang.no

























Du er her: Artikler
Bernt
Ekspertsvar med
Spør om naturlegemidler og overgangsalderen
Starter om

Kaffe kurerer gikt – hos menn

Menn kan trygt drikke fire til fem kopper kaffe per dag og oppnå en hittil ukjent helsefordel. En stor studie viser at kaffedrikking faktisk reduserer risikoen for å utvikle gikt med nesten femti prosent.
Kaffe og menn_169_small
4-5 kopper kaffe om dagen ser ut til å redusere risikoen for urinsyregikt hos menn. Det er ikke kaffeinen som spiller inn, men kanskje klorogensyren i kaffen.

I 1986 begynte forskere i ved the University of British Columbia i Vancover i Canada å samle inn informasjon fra 45.869 menn i alderen 40 til 75 år. Her måtte de svare på mange ulike spørsmål – inkludert hvor mye kaffe de drakk hver dag.


 

Oppdatert

Denne informasjonen ble så oppdatert hvert fjerde år, helt fram til 1998. Av alle som deltok i undersøkelsen, fikk 757 av disse beskjed om at de hadde fått urinsyregikt, den vanligste formen for leddbetennelse hos menn. Denne typen gikt er veldig smertefull, og forskerne ville undersøke om det fantes noe i kostholdet som kunne ha hatt en dempende effekt når det gjaldt utvikling av sykdommen.


Redusert risiko

Forskerne analyserte alle dataene, og fant ut at deltakere som drakk fire til fem kopper kaffe hver eneste dag, hadde redusert risikoen for å utvikle urinsyregikt med over 40 prosent.
Menn som drakk seks kopper kaffe i gjennomsnitt hver dag hadde i sammenligning redusert risikoen for å utvikle sykdommen med over 60 prosent, skriver New Scientist.


Usikker

Men selv om forskerne nå har analysert dataene i denne store undersøkelsen, vet de fortsatt ikke hva det er i kaffen som gjør at de som drikker mye av den har redusert risiko for å utvikle urinsyregikt. De tror ikke at det kan være kaffein som beskytter mot sykdommen fordi forsøk med koffeinfri kaffe viste seg å ha samme gode effekt. Heller ikke te ser ut til å gi redusert risiko mot urinsyregikt.


Urinsyre

Derimot tror de at det kan være en annen komponent i kaffen som gir denne gode helseeffekten. Kaffe inneholder en antioksidant som heter klorogensyre, og det er mulig at det er denne som senker nivået av urinsyre i blodet.

 

Drikk kaffe

I en separat studie fant forskerne ut at hos både menn og kvinner som drikker fire kopper kaffe om dagen, senkes nivået av urinsyre i blodet med 10 til 15 prosent. De oppfordrer derfor personer som har slektninger eller familie med gikt å fortsette å drikke kaffe – hvis de liker det.

 

Komponenter

I fremtiden håper forskerne å kunne fremstille et medikament basert på komponenter som finnes i kaffe for å kunne redusere for høye nivåer av urinsyre i blodet. Mellom én og to ut av 1000 menn over 40 år får urinsyregikt hver år. Disse må legge om livsstilen, gå ned i vekt og reduserer inntak av alkohol.

(Kilde: New Scientist)

Urinsyregikt

Menn er nesten ti ganger mer utsatt for å få urinsyregikt enn kvinner. De fleste rammes første gang i alderen 30-60 år. Høyt kolesterol og overvekt øker risikoen for å få sykdommen. Kjemisk ubalanse i kroppen fører til opphopning av urinsyre i blodet.


Enten ved overproduksjon av urinsyre eller at den ikke utskilles tilstrekkelig fra nyrene. Ikke alle med for høye nivåer av urinsyregikt utvikler sykdommen. Noen får bare ett anfall, mens andre kan ha flere anfall per år.


Et anfall av urinsyregikt er svært smertefullt, og gjør at vedkommende oppsøker lege. Smerten sitter i ledd – ofte i foten og i stortåa. Sykdommen heter derfor podagra (pod=fot, agra=anfall).
Rammer den stortåa, er det enkelt å stille diagnose. Er det andre ledd som rammes, kan sykdommen oppfattes som senebetennelse o.l.

(Kilde: Helsenytt for alle)

Søndag 3. februar, 2008
Mannens hjørne

Legg inn din kommentar til denne artikkelen

Forum tråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake

Aktuelle emner

Annonser









Mannens hjørne

forhold
Få snakker om det – men mange gjør det: Har sex med eks-en. Et forhold består av mange ..
mannen
Mange menn sliter med overgangsalderen. En gradvis reduksjon av det mannlige kjønnshorm..
1.77far m barn
Man tenker ikke på at menn også kan få brystkreft, men det skjer og det er derfor vikti..
Lykkelig par
Menn som har trent musklene rundt bekkenbunnen har hatt like gode resultater som bruker..
16x9,fisk
Studier viser at et høyt innhold av vitamin D i blodet reduserer faren for kreft.