Til forsiden
overgang.no

























Du er her: Artikler

Kaffe kan redusere risiko for eggstokkreft

Tre kopper kaffe om dagen ser ut for å redusere faren for å utvikle kreft i eggstokkene.
1,77kv.m.kaffeJPG

En ny studie viser at koffein reduserer risikoen for eggstokkreft med en femdel. For kvinner som ikke bruker p-piller eller tar hormontilskudd, er den positive effekten av kaffedrikkingen enda høyere.

Livsstil

Forskere undersøkte sammenhengen mellom livsstil og helse blant 122.000 amerikanske sykepleiere. Studien pågikk fra 1976 til 2004.

Dr Shelly Tworoger fra Harvard Medical School i USA har ledet undersøkelsen hvor de sammenlignet hva sykepleierne spiste og drakk med forekomsten av eggstokkreft.

I løpet av disse årene utviklet 737 av kvinnene som deltok i denne undersøkelsen eggstokkreft.

3 kopper

Sykepleiere som drakk minst tre kopper kaffe hver dag, viste seg å ha 20 prosent mindre risiko for å få eggstokkreft sammenlignet med de som overhodet ikke drakk kaffe.


 

Ikke hormoner

Blant sykepleiere som aldri hadde brukt p-piller, viste det seg at kaffedrikkingen var enda mer positiv; risikoen hos denne gruppen var redusert med 35 prosent.

Mens for kvinner som ikke brukte hormontilskudd, var risikoen for å få eggstokkreft redusert med 43 prosent.

Positiv effekt

Studien er publisert i den amerikanske publikasjonen Cancer, og dr Tworoger mener at de nå har bevist at kaffedrikking faktisk reduserer risikoen for å utvikle eggstokkreft.

Grunnen til at koffein ser ut til å ha denne positive effekten er derimot ikke klar, og dr Tworoger sier at det derfor må mer forskning til.

Debatt

Josephine Querido i Cancer Research i Storbritannia, sier i en kommentar at forskerne slett ikke er enige om hvorvidt koffein har en slik positiv innvirkning som denne nye amerikanske studien viser.

Hun hevder at tidligere studier ikke er like entydige, og at det derfor fortsatt pågår en debatt om kaffedrikkingens positive effekt når det gjelder eggstokkreft.



 

Alzheimer

Men kaffens gode egenskaper har fremkommet i mange andre studier.

Disse hevder at kaffe ser ut for å redusere faren for å utvikle sykdommer som Alzheimer og Parkinson – i tillegg til både gallestein, diabetes og gikt.

Mens andre studier har vist at for mye kaffedrikking derimot kan føre til angst, søvnløshet og hjertebank og øker risikoen for abort.

(Kilde: Daily Mail)

Søndag 6. april, 2008
Sykdom | Helse og kosthold

Kommentarer

Forum tråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake

Aktuelle emner

Annonser









Sykdom

lege
Hjerte-og karsykdommer er den hyppigste dødsårsaken blant kvinner, men rammer først 10-..
Bryst
Regjeringen i sitt reviderte nasjonalbudsjett gitt 50 millioner til å redusere køen av ..
hukommelse_styrkehjernen2
Trodde du at hukommelsen ble dårligere med årene? Det trenger den ikke å bli, hvis du b..
gravid kvinne
Hvordan er det med fruktbarheten etter 40 år, og hva betyr et svangerskap i godt voksen..
sove2_169
Fire av ti sliter med søvnen en eller to netter i måneden. En av ti har kroniske søvnpr..