Du er her: Artikler

Korsang er ren medisin

Kor_swinglett
Noe å tenke på i disse førjulstider! Å synge i kor er energigivende. Dette bekreftes både av glade amatører og seriøs forskning. Mette Marit Bie Sørum (54) og Monika Sjue (47) synger i Swinglett i Holmestrand. Livet ville vært fattigere uten vitamininnsprøytningen koret gir dem.

Generalsekretær Kåre Hanken i Norges Korforbund kan fortelle at fem prosent av Norges befolkning synger i kor. Interessen er økende. Kvaliteten likedan. Hva gjør korsang så fascinerende?

Vi har møtt to representanter for korbevegelsen. Selv om koret de synger i, Swinglett, holder et høyt nivå, er de fortsatt glade amatører.

Mette Marit Bie Sørum har sunget i Swinglett helt fra den spede begynnelse for 30 år siden.

- Jeg hørte om Swinglett da det skulle starte opp. 14-15 personer ble forespurt om å være med. Dette var noe helt annet enn andre kor jeg hadde hørt og sett. De skulle synge swing! På den tiden var Manhattan Transfer fra USA omtrent enerådende innen sjangeren. Et spennende prosjekt som jeg likte, og kastet meg inn i, forteller Mette Marit Bie Sørum.

Etter 30 år er hun fortsatt svært engasjert. Ikke bare som sanger, men også som iscenesetter av flere av forestillingene koret har hatt. Innimellom har hun hatt kortere permisjoner, men kommer alltid tilbake.

- Man blir av og til lei, og da kan det være lurt å ta en pause. Få andre inntrykk. Men jeg er grunnleggende glad i å synge, så jeg kommer tilbake til Swinglett, igjen og igjen. Det fascinerende med korsang er samspillet med de andre. Jeg må yte maksimalt i min stemmegruppe, som er sopran. Vår gruppe jobber godt sammen. Individene må prestere sammen. Det er gruppen som skal høres. Når vi starter på et nytt repertoar kan det være tungt. Akkurat nå holder vi på med et samtidsverk, et requiem av John Rutter. Jeg holdt på å miste motet til å begynne med, men nå er det så vakkert! Jeg gleder meg til å fremføre det, sier Mette Marit smilende.

Monika Sjue, som bare har vært med halvparten så lenge i Swinglett som Mette Marit, er helt enig i vurderingen.

- Rutter gir oss noe helt annet enn det vi til vanlig synger. Det er kjempemorsomt å ha en dirigent som vil føre oss framover i ukjent terreng. På denne måten utvikler koret seg, og gir oss grunnlag for enda større utfordringer, tror Monika Sjue. Monika fikk sang og musikk inn med morsmelken så å si, og kan ikke tenke seg å leve uten.

Ukens høydepunkt

- Da tiden med småbarn var over, ville jeg finne meg en hobby, som kunne være et fristed for meg selv. Jeg måtte stå på venteliste for å komme inn i Swinglett, men det var verdt det. Prøvesangen før jeg ble godtatt grudde jeg meg veldig til, men det gikk greit. Nå er øvelsene på torsdagskveldene ett av høydepunktene i uka, sier Monika.

Igjen er damene enige. For driftige mennesker med mange jern i ilden, kan tanken på å møte på korøvelse være tung. Man sleper seg likevel av gårde, og opplever at man på tre timer får en livsbejaende energi, rett og slett ved å synge. I kor.

- Dette er kanskje den største helsegevinsten ved å synge i kor. At det gir energi. Samtidig at man føler at man får til noe sammen med andre, man presterer. Det gir økt velvære. Jeg har psoriasisleddgikt, og merker utslag når jeg er i stressede perioder. Gjennom sangen får jeg ro inni meg, selvtillit og opplever enorm glede. Dette virker positivt inn på sykdommen, forklarer Monika. Forskerne er enige At man føler seg oppstemt etter å ha sunget er ikke noe nytt.

Ved Karolinska Institutet i Stockholm forsker professor Töris Theorell på stress.

Theorell er professor i psykososial medisin. I en banebrytende studie fulgte han 16 sangere under en sangøving. - De mente at de ble mer avslappede og energiske av sangleksjonen, forteller Theorell til Musikknytt i NRK P1. Sangerne fikk under sangtimen en endring i blodsammensetningen. De fikk en økning av hormonet oksytoksin, som er med på å dempe smerte.

Sangerne ble roligere og mer avbalansert fordi kroppen hadde frigjort oksytosin, som også går under kallenavnet kjærlighetshormonet. Dette fordi man tror det bidrar til å vedlikeholde parforhold. Oksytosin blir blant annet frigjort ved seksuell orgasme. Men det er ikke all sang som fører til lavere stress.

Professor Theorell sier videre til NRK P1 at han fant forskjeller mellom amatørenes og de profesjonelle sangernes stressnivå under sangtimen.

- Amatørene ble glade under sangtimene. De profesjonelle opplevde i tillegg en økning av stresshormoner i kroppen. Når man tok en nærmere titt, kunne man se at hjertet var mer stresset hos de profesjonelle enn hos amatørene, konkluderer professoren.

Aldersgrense
For kvinner kommer det til en magisk alder, der stemmen ikke holder mål i et kor av Swingletts kaliber. Mette Marit er mest utsatt, med sin sopranstemme. Det bekymrer henne ikke.

- Antakelig har jeg ubevisst forberedt min korsangeravgang. Ved siden av å synge, holder jeg stadig på med studier.

- Det siste var muntlig fortelling, som har brakt meg i en helt annen retning enn jeg kunne tro da jeg startet. Jeg bruker fortellingen for det den er verdt i mange sosiale- og jobbsammenhenger. I tillegg arrangerer jeg store og små forestillinger. Dessuten iscenesetter jeg forestillinger av andre slag innenfor jobb og i fritiden, så jeg bekymrer meg ikke. Når tiden er inne, regner jeg med at jeg innser det selv. Jeg skjerper meg når yngre sangere kommer inn i koret, og foreløpig går det fint. Et blandet kor er også mer barmhjertig mot oss sopraner enn et damekor.

Kunsten er å holde stemmen ved like, tror jeg. Se på Nora Brockstedt! Hun er 85 og gir ut plater fortsatt, påpeker Mette Marit. For Monika, som er en dyp alt, er ikke problemstillingen like absolutt.

- Jeg tror jeg har mange år foran meg i kor. Jeg har foreløpig ikke funnet noe som kan matche dette. Skulle jeg kjenne at jeg ikke lenger holder mål, håper jeg at jeg har jeg vett til å trekke meg, men lysta kommer til å vare lenge enda, mener Monika. Ingen av våre to sangrepresentanter kan peke på det absolutte høydepunktet når det gjelder opplevelser med sitt kor.

- Som et diktatur

- Å være i stadig utvikling er spennende. Selv om forrige konsert var vellykket, er det stadig nye utfordringer på gang. Om nervene ligger tjukt utenpå før en premiere, gir møtet med publikum et adrenalinkick. Jeg blir høy av å synge! Og etterpå er det svært vanskelig å sove. Jeg må jekke meg ned mange hakk, både etter øvelser og konserter. Sterke saker, smiler Monika. Ingen uoverensstemmelser? Et kor er på mange måter et diktatur. Dirigenten har alltid rett, og man må til syvende og sist innfinne seg med hans eller hennes repertoarvalg.

- Vi har hatt forskjellige dirigenter i Swinglett gjennom disse 30 årene. Hver av dem har tatt oss til nye høyder. Av og til kan vi være misfornøyde med valg av repertoar, men begeistringen som dirigenten sprer, smitter over på oss sangere. Swing, som vi hovedsaklig synger, er krevende. Men vi har vært tro mot den sjangeren, selv om vi nå sprer repertoaret noe mer. Swing var grunnlaget, og skal fortsatt være det. At vi nå gjør andre ting innimellom, er utviklende og bra for oss, mener Mette Marit.

- Å synge er sosialt. Koret er et positivt og flott nettverk. Hvis man har det tungt, privat eller på anne måte, kan nettverket her være kjempefint. I kor glemmer en problemene i noen stakkede timer, en synger seg ut av dem og ofte er de minimert i etterkant av en øvelse. Vi foretar felles løft hele tiden, og dette virker positivt på oss alle, understreker Monika.

Til slutt oppfordrer damene menn til å synge i kor. Menn er mangelvare i mange kor. Men når de først får smaken, blir de gjerne. Etter denne praten kan vi trygt anbefale alle sangglade lesere, både menn og kvinner, som ikke allerede er der: Meld deg inn i et kor nær deg!

Les mer på: Swinglett.no

(Foto: Fra hjemmesiden)

Mandag 16. juni, 2008
Reise og fritid

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake