Du er her: Artikler

Styrketrening mot kroniske nakkesmerter

16x9Styrketrening
Ny forskning viser at målrettet styrketrening er mest effektivt mot kroniske smerter i nakke og skuldre.



En dansk studie utført på 48 kvinner med kroniske smerter i nakke og i skuldre på grunn av ensidig arbeid, viser at de som gjorde målrettet styrketreningsøvelser med manualer ble mye bedre etter 10 uker.
 
Lite variasjon 
Nakke- og skulderproblemer kommer normalt av at den øvre trapeziusmuskelen ikke får nok ’strekk’ på grunn av arbeid som krever lite variasjon. Typiske monotone arbeidsoppgaver er for eksempel det man gjør foran en dataskjerm eller ved et samlebånd.
 
 
Ulike grupper 
Kvinnene i denne danske undersøkelsen kom fra sju ulike arbeidssteder med utpreget monotont arbeid. De ble delt inn i tre grupper.
 
Den ene gruppa fikk i oppgave å drive styrketrening hvor de fikk profesjonell hjelp til å gjøre øvelser som gjorde at de måtte strekke musklene øverst i nakke og skuldre.
 
Øvelsene innebar bruk av håndmanualer tre ganger per uke i 20 minutter.
 
I den andre gruppa trente kvinnene på en stasjonær trimsykkel i 10 uker, mens kvinnene i den tredje gruppa bare fikk generell helseveiledning.
 
 
Mye bedre 
Etter 10 ukers trening viste det seg at kvinnene som hadde drevet målrettet styrketrening opplevde en smerteredusering på nesten 80 prosent sammenlignet med da de startet treningen.
 
10 uker etter at perioden med treningen var over, foretok forskerne en ny kontrolltest. De fant at effekten var stort sett den samme.
 
Gruppa som trente på sykkel, følte også en bedring i smertenivået. Men denne bedringen varte bare i noen timer etter treningen og hadde ikke på langt nær samme effekt som den målrettede styrketreningen.
 
Resultatene fra studien er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Arthritis & Rheumatism.
 
 
Mest effektiv 
Dr Lars L. Andersen ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i København har ledet studien.
 
Han sier i en kommentar til funnene at målrettet trening av konkrete muskelgrupper var mest effektivt når det gjaldt å redusere kroniske smerter i nakkemusklene –sammenlignet med mer generell kondisjonstrening.
 
 
Sterke muskler  
Når man trener en muskel øker proteinet i muskelen, – noe som igjen gjør at smertefulle muskelvev repareres. Sterke muskler tåler også mer belastning og er bedre utrustet når det gjelder å forhindre at smerter får utvikle seg.
 
Andersen sier at smerter i nakken kan ha ulike årsaker, som f. eks. revmatisme og kronisk hodepine.
 
 
Hjemmeøvelser 
Styrketreningen med håndmanualer som kvinnene utførte i denne studien var enkle, standard øvelser for nakke og skuldre. Disse øvelsene kan man fint gjøre hjemme, mener forskerne.
 
Enkelte med kroniske nakke- og skuldersmerter ønsker å få hjelp fra en profesjonell når de skal starte treningen, og dr. Andersen påpeker at det må det være helt opp til den enkelte selv å bestemme.
 
De danske forskerne mener at resultatene fra denne studien kommer til å få stor betydning for fremtidig behandling av kroniske smerter i nakkemusklene.
 
Stadig flere mennesker får slike plager, og nesten halvparten av alle voksne både i Europa og USA har meldt om smerter i nakkemusklene de siste seks månedene.
 
(Kilde: MSNBC.com)
 
 
 
 
 
Fredag 9. mai, 2008
Sykdom | Helse og kosthold | Nyheter

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake