Du er her: Artikler

Ryggen forteller hvordan vi har det

ryggen
Jo mer vi ”fyrer” nervesystemet gjennom mosjon, trening, ulike behandlinger, kosthold, rikelig med vann og psykisk velvære, jo mer aktiveres muskler og ledd og vi holder vondtene unna, sier kirkpraktor Eirik Bjargo.
Det kan være lurt å ta en sjekk hos kiropraktoren, like selvfølgelig som vi gjør det hos tannlegen. En låsning i ryggen behøver nemlig ikke å gjøre vondt, men kroppen generelt trives dårlig når det skurrer i ryggsøylen.

Når vi når 50-årsalderen og hormonnivåene i kroppen faller, vil det også påvirke muskulatur, leddbånd og leddkapsler. Det blir mindre aktivitet i nervesystemet som igjen påvirker blodgjennomstrømningen til muskler og ledd. Både menn og kvinner får med årene færre såkalte reseptorer, som sender og mottar nervesignaler hele tiden, men det er kiropraktorens erfaring at kvinner ofte er mer utsatt for muskelstivhet og spenninger som den reduserte aktiviteten i nervesystemet gir. 

– Mange tror at spenninger i muskulaturen alltid har en psykisk årsak. Det kan like gjerne være fysiske årsaker til spent muskulatur, i tillegg til at vi med årene blir stivere på grunn av naturlig aldring. Derfor er det viktig å sjekke eventuelle funksjonsfeil i ryggsøylen, selv om man ikke har vondt i ryggen. Nervesignalene fra ryggsøylen påvirker ikke bare ledd og muskulatur, men også indre organer. Mange pasienter som kommer til oss med   underlivsplager har god effekt av å bli behandlet i ryggen, fordi en god rygg påvirker nervebanene inn til organer som livmor og eggstokker, sier kiropraktor Eirik Bjargo, ved Klinikk for alle i Oslo.

Kroppens kontrollorgan

En frisk rygg skal ha riktige kurver, god bevegelighet og god styrke. Som 25-åring er ryggen fullt ut utviklet, og selv om stadig flere unge mennesker klager over ryggvondt er det ofte i 40-50-årsalderen det først virkelig ”smeller”. Hele 80 prosent av befolkningen opplever plager i nerve-muskel-og skjelettsystemet.

– Jeg kunne ha ønsket at pasientene kom tidligere til behandling. Fordelene ved å få riktig holdning og ryggpleie tidlig i livet er store, særlig med henblikk på den stillesittende PC-hverdagen flere og flere er henvist til. Funksjonsfeil i ryggen som forstyrrer nervesystemet og som igjen sender gale signaler til hjernen og videre til musklene, gjelder store pasientgrupper. Å få fjernet slike låsninger, som kan ha ligget latent i ryggen i årevis uten å medføre smerte, kan også medføre at psykisk stress løsner, forklarer han.

Nervesystemet er kroppens kontrollorgan, og herfra styres alle andre funksjoner. Det forgrener seg ut fra ryggsøylen. Nervesystemet er et uhyre finstemt samspill mellom nervetråder, hjernen og muskulatur. For at kroppen skal sende riktige nervesignaler til hjernen, er den avhengig av normal bevegelsesfunksjon i ryggsøylen. En leddlåsning over lengre tid kan forårsake irritasjon fra reseptorene, som igjen kan gi svak støttemuskulatur og stivhet i muskler og ledd med slitasjeforandringer. 

Mange redde for osteoporose

Kvinnelige pasienter som kommer med store plager på grunn av overgangsalder, har forbausende ofte en låsning i bekken, korsrygg, midtrygg eller nakke. Disse områdene er spesielt utsatt når hormonnivået i kroppen faller, fordi de igjen påvirker hypofysen, skjoldbrukskjertel, binyrer og eggstokker. Det oppstår en naturlig ubalanse i kroppens kjemi i overgangsalderen, men låsninger kan forverre denne ubalansen betydelig, som ofte forårsaker migrene, sier Bjargo, som var blant de første kiropraktorene i Norge for over 30 år siden.

Osteoporose eller benskjørhet er en sykdom som gjerne begynner flere år før overgangsalderen, men lavt østrogennivå kan forverre tilstanden. Bjargo er opptatt av å sjekke ryggen også med tanke på osteoporose. Hvis blodsirkulasjonen til benvevet er dårlig på grunn av en låsning i ryggen, er det en stor lettelse for mange å kunne utsette og redusere osteoporoseprosessen. 

Den forebyggende effekten av mosjon, godt kosthold med mer fisk, fiber, rent vann og vitamintilskudd gjentar han ofte og gjerne til sine pasienter, enten de har fått diagnosen osteoporose eller er engstelige for å få den på grunn av arvelig disposisjon eller andre årsaker. Overgangsalderen fører til redusert oppbygging av benceller i hele skjelettet.

Naturlig progesteronkrem

Tilskudd av B-C-E-A og D-vitamin i tillegg til kalsium og magnesium er viktig for alle kvinner rundt og etter overgangsalderen. Studier viser at det er bra for kroppens hormonbalanse å tilføre naturlig progesteron i stedet for gestagener. Effekten er kanskje ikke like rask, men så utsetter man seg heller ikke for en helserisiko. Østrogentilskudd er fortsatt omstridt, selv om informasjonen med årene er blitt mer balansert. Overraskende mange av mine pasienter melder tilbake at de opplever bedre humør, bedre søvn, bedre sirkulasjon og mindre betennelser ved å smøre huden med naturlig progesteronkrem.

Den viktigste matkilden til naturlig progesteron er soyaprodukter, som bønner og olje,og vill jamsrot. I likhet med tran kan man trygt ta en spiseskje olivenolje daglig. Den viktigste kilden til kalsium er sesamfrø, men også frukt og grønnsaker har mye kalsium. Det er en myte at meieriprodukter er eneste kalsiumkilde. Man kan derimot være litt forsiktig med dette inntak, i følge kiropraktoren.

– Klinikk for alle er et tverrfaglig helhetlig tilbud, og det er derfor naturlig at jeg snakker med pasientene om mer enn ryggøvelser. En stor svensk undersøkelse viser at næringsverdiene i matvarer bare er 20 prosent i forhold til hva de var i 1977. Hurtigmat, tilsetningsstoffer og konserveringsmidler må nok ta mye av skylden, og jeg anbefaler folk flest å ta tilskudd, selv om kroppen ikke opptar pillene like godt som i naturlig form.

- Antioksidanter i grønnsaker og frukt er viktig for å ta hånd om de såkalte frie radikaler, som resulterer i en rekke uheldige sykdomsprosesser. Blåbærtilskudd er særlig bra, men ingenting er som å plukke friske bær fra en tue, mener han.

Kroppen trenger ”fyring”

Eirik Bjargo liker å bruke ordet ”fyring” om kroppens evne til å oppnå balanse mellom det han kaller struktur-kjemi-psyke. Jo mer vi ”fyrer” nervesystemet  gjennom  mosjon, trening, ulike behandlinger, kosthold, rikelig med vann og psykisk velvære, jo mer aktiveres muskler og ledd og vi holder vondtene unna.

– Vi ser et samfunnsproblem når 30 prosent av 12-17-åringer sliter med vond rygg. Barndom og oppvekst er blitt så annerledes med hensyn til fysisk aktivitet bare de siste par tiårene. Da jeg startet som kiropraktor var vi rundt 20 stykker i Norge. Nå er vi snart 600. Hvem skulle ha trodd den gangen at det skulle bli så stor etterspørsel?

- Det er bra å ha mye å gjøre, men jeg ville likt å ha sett mange flere barn oppe i trærne framfor å sitte foran TVen og datamaskinen!

Fredag 8. februar, 2019
Om overgangsalderen | Helse og kosthold

Kommentarer

Forumtråd Svar Siste svar  
Ingen kommentarer
Tilbake